Kasvatustieteilijän työ korkeakoulussa


Siri Pekuri, asiakkuuspäällikkö Hämeen ammattikorkeakoulussa.

Valmistunut kasvatustieteen maisteriksi 1996.


”Olet tehnyt hyvän valinnan, koska tulet kehittymään jatkuvasti ja auttamaan siinä muita.”


Tie kasvatustieteisiin

Päädyin opiskelemaan suoraan lukiosta välivuosia pitämättä. Mietin erilaisia vaihtoehtoja ja vertailin pääsykoekirjoja. Kasvatustieteessä kiinnosti se, että se tuntui avaavan monia mahdollisuuksia.

Tein valinnan nopeasti ja tuuriakin on varmasti ollut mukana, koska se olisi voinut mennä myös pieleen noin vähäisellä harkinnalla. Toisaalta kun mitään elämäntyöllistä kutsumusta ei ollut, tämä oli hyvä vaihtoehto.

Opinnot

Kasvatustieteen lisäksi luin yhteiskuntapolitiikkaa, valtio-oppia, aikuiskasvatusta, psykologiaa ja yrityksen taloustiedettä. Opiskelin enemmän kuin tutkinto olisi edellyttänyt.

Vuonna 2018-19 palasin Jyväskylän yliopistoon tekemään APO-opinnot.

Työura

Työurani alussa työskentelin hetken työvoimatoimistossa. Sen jälkeen aloitin koulutussuunnittelijana Helsingin yliopistossa täydennyskoulutuksen puolella. Tämän jälkeen aloitin v. 2000 Hämeen ammattikorkeakoulussa, jonka jatkuvassa oppimisessa työskentelen edelleen. Ensin koulutussuunnittelijana, sitten työelämäpalvelupäällikkönä ja nykyisin asiakkuuspäällikkönä. Tehtävääni sisältyy vastuu teknologia- ja biotalousosaamisen täydennyskoulutuksesta. Toimenkuva sisältää esimiestyötä, asiakastyötä, erilaista hallinnollista ja myyntityötä, koulutusten suunnittelua ja rahoitusten hakua karkeasti määriteltynä.

Perheen kokonaistilanne ja puolison työpaikkavalinnat ovat toki osin vaikuttaneet työpaikkoihin, samaten halu palata lähemmäs kotiseutua omia vanhempia. Olen sekä aktiivisesti hakenut töitä että kysellyt oma-aloitteisesti työmahdollisuuksia. Työttömänä en ole ollut koko työurani aikana kuin viikon, sen sijaan perhesyistä olen ollut osan aikaa työelämän ulkopuolella.

Vinkit opintoihin ja työnhakuun

Itse olisin ehkä painottanut opintojani vielä enemmän markkinointiin ja taloustieteisiin, jos olisin ymmärtänyt miten keskeisessä roolissa ne tulevat olemaan töissäni. Mahdollisuudet ovat kuitenkin niin rajattomat, että kaukana kasvatustieteestä äkkiseltään olevatkin aineet voivat avata mahdollisuuksia. Erilaisia osaamispohjia tarvitaan.

Jos nyt tapaisit itsesi opintojen alussa, mitä sanoisit itsellesi?

Olet tehnyt hyvän valinnan, koska tulet kehittymään jatkuvasti ja auttamaan muita siinä. Työmahdollisuudet ovat hyvät, kun et liikaa rajaa sitä mitä haluaisit tehdä. Kaikki kokemus on arvokasta ja voi johtaa mielenkiintoisiin verkostoihin ja mahdollisuuksiin. Tässä työssä yleisestikin verkostoilla on korvaamaton merkitys.

Itse ehkä olisin rajannut jälkiviisaana aineiden lukumäärää, ja opiskellut sen sijaan tiettyjä aineita pidemmälle.